Festivalul din spatele camerelor de filmat

Festivalul din spatele camerelor de filmat

48 de concerte, 22 lucrări de George Enescu, și peste 9000 de minute de transmisiuni în direct. Acestea sunt doar primele numere care apar când vorbim de cea de-a XXII-a ediție a Festivalului Internațional „George Enescu”.

Pe parcursul Festivalului, Televiziunea Română a acordat un spațiu amplu evenimentului cultural al anului. De la transmisiunile în direct pe TVR 2 și TVR HD, până la concertele difuzate exclusiv online, pe enescu.tvr.ro, românii au putut urmări 48 de concerte. Acestea au fost completate de interviurile neconvenționale și intervențiile realizate de Liana Stanciu, Claudia Spătărescu, Marius Constantinescu și dirijorul Tiberiu Soare.

IMG_8031

„Incredibil cât de multe schimbă în viaţa unui om întâlnirea cu Enescu… la început eram ca un copil aruncat în mare fără să ştie să înoate, astăzi, când, din nou, peste câteva ore vom vorbi la trecut despre Festivalul Enescu ediţia a XXII-a, mă gândesc cum voi privi chipul îngândurat al Maestrului când îl voi vedea din nou peste 2 doi ani împânzind Bucureştiul.. Cu nerăbdare, respect, pasiune pentru perfecţiune, dar mai ales cu dragoste… Imensă dragoste pentru oameni şi muzică. Suprem!”, spune Liana Stanciu, care, împreună cu invitaţii ei, a încercat să răspundă la întrebarea „Cui i-e frică… de muzica clasică?”.

De două ori pe săptămână, telespectatorii au aflat de la Agenda Festivalului care au fost cele mai importante evenimente din ultimele 7 zile; pe site-ul enescu.tvr.ro, au redescoperit magia muzicii Enescu, prin materialele de arhivă puse la dispoziție; iar Luminița Velciu și Marius Constantinescu au fost cronicarii „desemnați” care în fiecare zi și-au consemnat trăirile și relatările în secțiunea Blog.

„ Au mai rămas doar 2 ani până la următoarea ediție, când Televiziunea Română își va pune iarăși «la bătaie» tot ce are mai bun, tehnic, artistic sau editorial. Până atunci vom difuza zeci de concerte înregistrare, zeci de ore de interviuri cu artiști celebri în lume, realizate de sclipitorii și neobositii mei colegi, vom asculta multă muzică bună și vom afla lucruri inedite, emoționante despre vieți dedicate artei. Festivalul Enescu este ocazia când Televiziunea Română își dă măsura valorii și importanței ei”, spune Diana Pascal, producătorul executiv.

Pentru Valentina Băințan, producătorul TVR responsabil de transmisiunile concertelor de la Sala Palatului, Festivalul a însemnat „22 de zile de: Freamăt. Energie. Tumult. Vitalitate. Entuziasm. Dăruire. Excelență. Zâmbete. Amintiri… Dor…”    

IMG_7698

2.500 dintre cei mai apreciaţi muzicieni din lume au interpretat partituri celebre la Enescu 2015. Ne-am întâlnit cu câteva dintre cele mai mari orchestre ale lumii, de la Berliner Philharmoniker și San Francisco Symphony Orchestra, până la Wien Philharmoniker, Concertgebouw Amsterdam, Sankt Petesburg Philharmonic, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra și… multe altele.

„Nu a fost ușor. Nu a fost perfect. Nu a fost simplu. Au existat și momente de panică și motive de îngrijorare. Dar când toate acestea se întâmplă pe un fundal sonor minunat, unic, nu poți decât să te consideri un om norocos. Această experiență, de a coordona o echipă de profesioniști, iubitori și știutori de muzică, cum altfel, m-a îmbogățit mai mult decât m-am așteptat”, adaugă Diana Pascal.

Marius constantinescu

Pe parcursul celor 21 de zile, Marius Constantinescu a fost gazda concertelor transmise în direct de la Sala Palatului şi a scris, în fiecare zi, deja tradiţionalul Jurnal de meloman grăbit şi jurnalist fugărit. „ENESCU înseamnă: echipă, emoţii, echilibru, elan, efort, extaz, evaporare, epuizare, euforie. Şi acum, la sfârşit, expectativă. Pentru un nou episod. Pentru o nouă epocă”, spune el.

IMG_8047

„Ce a însemnat Festivalul ăsta pentru mine? Am spus-o în multe feluri în articolele mele care nu se vor fi terminat de scris nici după aplauzele de final. Dar pentru că trebuie să rotunjesc acum un gând ca o concluzie care fuge de realitate, scriu în voia sentimentelor ce se aşază singure pe literele tastaturii. A fost bucuria rostului că timpul trebuie drămuit între îndatoriri pământeşti şi emoţii stelare. A fost o vară topită într-un septembrie plin de începuturi. Septembrie este începutul de şcoală. Septembrie este începutul anului bisericesc. Septembrie este a noua lună a anului, cea care la noi, muritorii, e rostuită ca împlinire a gestaţiei prin minunea de a naşte. A fost o altă naştere care trebuia celebrată. A fost, pentru mine, un dar nepreţuit prin care am putut scoate la iveală darul din mine, dăruindu-l altora, în cuvinte…”, scrie Luminiţa Velciu, realizator TV şi unul dintre blogerii site-ului enescu.tvr.ro.

La fel ca-n ediţiile anterioare, cunoscutul dirijor Tiberiu Soare a fost amfitrionul Concertelor de la Miezul Nopţii difuzate în direct pe TVR 2 şi TVR HD. Din această „postură puţin diferită”, Tiberiu Soare ne-a introdus în universul operelor şi lucrărilor care au fost interpretate pe scena Ateneului Român, iar în pauzele concertelor, iubitorii de muzică au putut urmări interviurile realizate de dirijor cu Robert King, Valentina Sandu-Dediu sau Ionuţ Pascu.

Tiberiu Soare

„Seria [Concertelor de la miezul nopţii] a fost excelentă. Toate au fost foarte bune toate, la un nivel extraordinar, iar eu am fost impresionat mai ales de Orchestra and Choir of the Age of Enlightenment, care au fost fantastici cu cele două program de Handel. (..)”, spune el.

Cât despre rolul de amfitrion, pe care-l interprează deja pentru a patra oară, el recunoaşte că e o experienţă foarte plăcută şi că „e cu totul altceva, pentru că eu nu sunt obişnuit cu latura asta exegetică. Eu sunt dirijor, interpret, de obicei când ascult, mă mărginesc să îmi ţin părerile pentru mine sau să învăţ ceva. În momentul în care asculţi cel puţin o parte din concert şi ştiu că la pauză am un invitat cu care trebuie să schimb părerile despre ce am auzit, încerc să mă gândesc bine cum îmi aleg cuvintele şi ce fac. Evident, presupune un efort de documentare”.

FullSizeRender1

„Elementul de noutate ar fi dacă am vedea un impact pozitiv şi asupra restului vieţii muzicale de doi ani de zile, că altfel obţinem un arhipelag de evenimente muzicale culminante, şi între ele o întindere unde lumea nu prea ştie exact ce se întâmplă”, adaugă Tiberiu Soare. Pregătirile pentru ediţia din 2017 deja au început, iar în deschiderea Festivalului se va interpreta Oedipe, sub bagheta lui Vladimir Jurowski, dirijor principal al London Philharmonic Orchestra, care a fost propus să-l înlocuiască pe Ioan Holender, director artistic al Festivalului Enescu. Tot la ediţia de peste 2 ani sunt aşteptaţi Orchestra Scala din Milano, pianistul Lang Lang şi dirijorul Valery Gergiev.

IMG_8061

Producător executiv: Diana Pascal
Producători transmisiuni: Valentina Băinţan, Claudia Spătărescu, Claudia Robu, Daniela Mitache
Producători Agenda Festivalului:Miruna Moraru
Consultanti muzicali: Petru Nemţeanu, Marius Sirețeanu
Șef Car 6: Iulian Preorocu
Șef Car 8: Cristian Laszlo
Regizor montaj: Lucian Bujor
Director de imagine: Laurențiu Popescu și Sergiu Ardelean

IMG_7449

Foto credit: Ioana Chiriţă, TVR

Comentarii

  1. Răspunde

    Hopefully, and at last, maybe, George Enescu will find the appropriate niche he deserves in World Music. More people will hear more of his wonderful music other than the usual Romanian Rhapsody which we in the West seem to believe is all he wrote. Large full-scale symphonic works and Chamber music – even Opera! What an awakening is in store! I hope also we will get tours of the venues! Those curved marble staircases in the Ateneul are a hidden gem in Romanian architecture.

  2. Răspunde

    Festivalul „George Enescu” este cel mai bun lucru care i se poate întâmpla României în momentul de față. Toți organizatorii, în frunte cu domnul Holender, ați ridicat stacheta la un nivel foarte înalt, de aceea meritați întreaga noastră gratitudine!

Scrie ceva frumos

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *